hem > Medicin och media
Källa: Bonevski B et al. PLOS one, June 2008, Vol 3, Issue 6 e2406
Datum: 2008-08-13
Medias bevakning av komplementär/alternativ/intergrativ medicin (KAM) får underkänt
En studie, den största i sitt slag, som analyserar hur väl media återger studier och resultat inom komplement/alternativ/intergrativ medicin, visar att rapporteringens kvalitet skiljer sig avsevärt mellan olika journalister och media. De flesta artiklar underlåter att ta upp kostnaderna med den komplementära behandlingen samt biverkningar och effekter av behandlingen.
Australiska forskare använde sig av Media Doctor i Australien.
Media Doctor tar upp artiklar i massmedia som handlar om medicin och ger dessa artiklar poäng enligt olika i förväg satta kriterier. På så sätt kan man värdera artiklarna kvalitet över tid.
I detta fall valde forskarna ut artiklar som handlade om
komplementär medicin (KAM), sammanlagt 222 artiklar. Artiklarna lästes och poängsattes av två tränade och erfarna oberoende bedömare av medicinska artiklar i pressen.
Artiklarna som bedömdes handlade om KAM och cancer (13 %), KAM och hjärtkärlsjukdom, riskfaktorer för blodtryck och kolesterol (13 %), KAM och hälsa dvs hur KAM ger bättre hälsa, livskvalitet, förlänger livet och förebygger åldrande (12 %), KAMs effekter på smärta, inkluderande huvudvärk och premenstruell syndrom (11 %), KAM och mentala/neurologiska sjukdomar som t ex Alzheimers sjukdom, demens och depression 87 %), KAM, starka ben och leder (6 %), bantning (5%), barnsjukdomar som autism och ADHD (5 %), KAM och lungsjukdom som t ex astma och förkylning och 8 artiklar handlade om diabetes (5 %) och enstaka artiklar handlade om KAM och akne, cellulit, blindhet, sömnsvårigheter, och multipel skleros
Stor variation i trovärdigheten av medias bevakning av komplementära studier och resultat
Artiklar som fick högsta poäng handlade om cancer medan barnsjukdomar fick lägsta poäng.
Dagspress fick högre poäng jämfört med online och kvällspress. TV fick allra lägst poäng.
Resultaten är att artiklar i media som handlar om hälsa är generellt av undermålig kvalitet. Kvaliteten varierade med typ av behandling, kliniska effekter av behandling och vilken slags press som rapporterade.
Media underlåter särskilt att rapportera om kostnader och potentiella biverkningar och effekter av behandlingarna.
Artiklar som handlar om biologiska KAM terapier dvs vitaminer, mineraler, fettsyror, aminosyror proteiner, probiotika, funktionell mat fick ungefär samma poäng, (ca 50 % rapportering enligt kriterierna) som artiklar som handlar konventionell medicin.
Andra KAM behandlingar som t ex energi medicin och kropp själ medicine (mind and body) fick mycket dåliga poäng. Artiklarna handlade t ex om meditation, magnet terapi, yoga, elektriska chocker, etc. Det kan vara svårt för journalister att få korrekt information om dessa behandlingar, skriver forskarna.
Man har svårt att förstå varför media rapporterar bättre när det gäller KAM behandlingar för cancer och hjärtkärlsjukdom medan man bevakar sämre KAM och psykisk sjukdom, diabetes, smärta och barns beteendeproblem.
Orsaken kanske ligger i att man är särskilt kritisk mot vissa KAM behandlingar effekter vid vissa sjukdomar. Men det borde finnas universell standard i rapportering som gäller alla behandlingar, skriver forskarna.
Artiklar som handlar om KAM får således endast 50 % poäng av 100 % möjliga för att ha återgivit korrekt behandlingar. Detta är ungefär samma poäng som artiklar får som handlar om nya läkemedel och mammografi screening.
Underlåtenheten att ta upp priset och biverkningar av KAM behandlingar. Detta är särkilt oroande då det kan finnas ganska lite information om säkerheten av vissa KAM terapier och potentiella interaktioner med läkemedel.
Tvåtredjedelar av artiklarna återgav inte kommentar från oberoende källa eller expert som skulle kunna balansera en artikel. De flesta artiklar talade om KAM terapins relativa fördelar som kan ge känsla av dess goda effekter.
Forskning har visat att de flesta personer, inkluderande läkare, väljer behandlingar vars fördelar hellre presenteras i relativa eller jämförande termer än i absoluta termer. (En behandling som minskar risken från 2 patienter till 1 har 100 % effekt medan samma behandlingsfördel kan nästan vara obefintlig i absoluta termer dvs när man jämför med hur många patienter som överhuvudtaget drabbas i befolkningen)
Förbättrad kvalitet i rapporteringen
Det finns indikationer för att artiklar om KAM behandlingar kan förbättras. Vissa journalister återger helt korrekt resultaten av den studie de rapporterar dvs 100% men i denna studie lyckades endast 4 artiklar av 222 uppnå denna höga poäng dvs ca 2 % av alla artiklar.
Dessa fyra artiklar beskriver KAM behandlingens nyhetsvärde och tillgänglighet, dess kostnader och biverkningar, och ger en balanserad beskrivning av behandlingseffekterna. Man intervjuar oberoende experter och försöker undvika att "sälja" behandlingen. Man grundade inte heller sin artikel på pressmeddelandet. Ytterligare 19 artiklar fick 80-90% vilket innebär att det är möjligt att korrekt och balanserat återge en studie eller behandling inom KAM.
Forskarna beskriver även de svårigheter som media har för att korrekt rapportera om KAM studier. Det kan handla om tidspress dvs att snabbt skriva ihop artiklar, saknad av träning i hälsoämnen, otillräckliga pressmeddelanden, fokus på kontroversiella och spännande vinkar, och en generell avsaknad av tillräckligt bra bevis för KAM behandlingars effekter.
Skräddarsydd, aktiv intensiv återkoppling till journalister och utbildning kan höja artiklarnas kvalitet liksom kontinuerlig träning för journalister som ska bevaka hälsa (och medicin).
En begränsning i denna studie var att det i vissa grupper av artiklar var för få artiklar för att få fram bra jämförande resultat. Man kan ha missat vissa artiklar men bevakningen av artiklar som handlar om hälsa i Australisk media var bred och övergripande. En annan begränsning i studien skulle kunna vara att just KAM studier och behandlingar behöver bedömas av andra mer specifika kriterier än de som används för att bedöma artiklar i denna studie.
©2008-08-13 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2008/08/13/Medias-bevakning-av-komplementaralternativintergrativ.html
Relaterade:
2008-11-05 | Press på kanadensiska läkare att regelbundet genomgå tester
2008-09-06 | Forskningsgenombrott för musmodell vid demens?
2005-04-28 | Förslag till förbättring av medicinjournalistikens kvalitet
2005-04-26 | Konstruktiv kritik mot medicinjournalistik
2000-09-06 | Medicinsk journalism och tillförlitlighet
2000-09-06 | Medicinska tidskrifter och media
2000-09-06 | När påverkar hälsa o medicin allmänheten ?
2000-09-06 | Internet förändrar media och medicinens roller
2000-06-05 | Medias framställning av nya läkemedel är ofta missvisande
1999-04-19 | Italienska cancerpatienter vänder sig till alternativa terapier