hem > Kliniska nyheter
Källa:
Nymedicin SverigeDatum: 2008-08-28
Orsakas fetma av för mycket insulin?
Ett flertal studier har visat att kost med mindre kolhydrater leder till större viktminskning än en kost med mindre fett. En del forskare tror att det är "kolhydraterna som driver insulin som driver fetma" och att det är den minskade insulinfrisättningen som ger viktminskningen.
På senare år har det kommit fler och fler studier som visar att det bästa sättet att gå ner i vikt och upprätthålla denna minskade vikt är att
minska på kolhydraterna som man äter.
För den som är intresserad av de senaste vetenskapliga studierna rekommenderas ett studiebesök på hemsidan
kostdoktorn
Enkla kolhydrater och socker som t ex potatis, pasta, ris, bröd, bakelser sötsaker, läskedrycker och öl leder till ökad insulinproduktion. Denna ökade insulinproduktion
kontrollerar bl a fettet och leder till att vi inte förbränner fettet t ex efter ett hårt träningspass.
Konceptet att träning leder till viktförlust motsägs att många studier som klart visar att ju mer man tränar ju hungrigare blir man och tar på det sättet igen de kalorier som man förlorat genom träning.
Tar man efter sin träning t ex ett glas coca-cola eller annan socker så stimulerar detta insulinet som snabbt återställer de fettceller som man hade innan träningen. På liknande sätt stimulerar kolhydrater och socker insulinfrisättningen som verkar för att behålla kroppens metabolism och återställer därmed fettceller. Detta bekräftar mångas erfarenhet att träning inte leder att man automatiskt går ner i vikt.
För den som är intresserad av hur vi har ändrat vår syn från att först trott att träning inte kan påverka vikten till att endast träning felaktigt kan leda till viktminskning rekommenderas varmt journalisten Gary Taubes bok
Good Calories, Bad Calories eller hans artikel i
New York Times
Tyvärr har den förändrade synen på rollen av fett och kolhydrater när det gäller viktminskning och rätt nutrition för t ex sockersjuka lett till en ofta hätsk och kontraproduktiv debatt mellan olika intressenter.
Debatten har först bl a i media och detta tjänar inte allmänhetens eller patienternas syften.. Man brukar säga att sanningen är det första offret vid ett krig. Detta verkar bekräftas av det pågående "kostkriget".
©2008-08-28 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2008/08/28/Orsakas-fetma-av-for-mycket-insulin.html
Relaterade:
2008-10-26 | Äta snabbt tills man är helt mätt ökar risken för att bli fet
2008-03-13 | Strategier för att upprätthålla vikten
2006-01-13 | Är det kvinnans kroppsvård som ger henne längre liv?
2005-12-31 | Det effektivaste sättet att går ner i vikt?
2005-05-21 | Risker i barndomen för fetma
2005-05-17 | Fetma bland barn orsakar diabetes
2005-05-07 | Överviktiga och feta kan behandlas med beteende och kognitiv terapi för att gå ner i vikt.
2005-03-27 | Familjens matvanor påverkar starkt barnens ätvanor
2005-03-03 | Övervikt kan börja vid snabbköpet
2004-12-01 | Grönsaker innan lunch kan minska vikten, bra för övervikt och PCO (Polycystiskt ovarialsyndrom )
2004-11-28 | Bry sig föräldrar om sina barns övervikt?
2004-08-29 | Kolhydrater och bantning; en kort översikt
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
2004-07-18 | Är skräpmat ansvarigt för fetmaepidemin?
2004-07-18 | Bör man förbjuda läsk och godisförsäljning i skolor?