NyMedicin.com

Kliniska nyheter

Källa: Koutatsu Maruyama et al. BMJ 2008;337:a2002
Datum: 2008-10-26

Äta snabbt tills man är helt mätt ökar risken för att bli fet

Forskare har funnit ett positivt samband mellan att äta snabbt och tills man är mätt med övervikt och fetma

Koutatsu Maruyama och kollegor rekryterade över 3000 japanska män och kvinnor, 30-69 år gamla, mellan år 2003 och 2006. Deltagarna fick fylla i frågeformulär om deras ätbeteende bl a om de åt snabbt och tills de var mätta.

Hälften av männen (50.9 %) och mer än hälften (58,4 %) av kvinnorna rapporterade att de åt tills de var mätta.

Mindre än hälften av män (45,6 %) och 36 % av kvinnor skrev att de åt snabbt.

Deltagare som skrivit att de åt snabbt och tills de var mätta hade högre BMI och totalt energiintag än deltagare som varken åt snabbt eller tills de var mätta.

Forskarna fann att deltagare som åt snabbt och till mättnad hade tre gånger högre risk att vara överviktiga än män och kvinnor som inte åt snabbt eller tills de var helt mätta.

Forskarna skriver att dessa bägge ätbeteenden förstärker varandra.

Elizabeth Denney-Wilson, University of NSW och Karen Campbell vid Deakin University i Australien skriver i en kommentar att överkonsumtion av mat troligen varit en fördel i evolutionen. Men att majoriteten av världens befolkning till förra årtiondet inte hade möjlighet att ta in så mycket energi som kan lagras i fettvävnad.

Vi vet inte vad som driver oss att äta snabbt eller tills vi känner oss mätta. Frågan är om dessa ätbeteenden gått parallellt med fetmaepidemin och om man kan förändra sitt ätbeteende?

Forskarna spekulerar att det idag finns faktorer som gör att vi äter snabbt t ex att vi idag äter mindre som familj, att vi äter när vi t ex tittar på TV eller äter snabbmat medan vi gör andra saker.

Tillgängligheten av relativt billig mat tillsammans med större matportioner stimulerar också att äta mer än till mättnad.

En studie visar att matportionens storlek har det starkaste sambandet till hur mycket mat som skolbarn åt, dvs hur mycket som serverades på tallriken.

Annan studie visar att så många som 85 % av föräldrar uppmuntrar sina barn att äta mer än de själva vill och att detta beteende är starkare än barnens egen förmåga att kontrollera sitt eget matintag.

Forskarna rekommenderar därför att sjukvårdspersonal hjälper föräldrar att införa förändringar i sina barns ätmönster och att unga barn kan läras upp att följa sina egna interna ledtrådar till när ska sluta äta.

Föräldrar bör lugnas att förstå att deras barn inte kommer att svälta och att de därför inte ska servera sina barn alltför stora matportioner.

Det krävs idag en kontinuerlig diskussion om man kan ersätta energirikt mellanmål och dryck med mat och vatten, om att man ska servera måttliga matportioner, om vad som utgör en hälsosam kost, om vad det kan innebära att äta under lugna omständigheter, om att äta tillsammans med vuxen och om att ha råmodeller som äter långsamt och avslappat.

©2008-10-26 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2008/10/27/Ata-snabbt-tills-man-ar-helt-matt-okar-risken-for-att-bli.html

Relaterade:
2008-08-28 | Orsakas fetma av för mycket insulin?
2008-03-13 | Strategier för att upprätthålla vikten
2007-04-07 | Framgångsrik viktförlust för tonåringar
2007-02-23 | Livsstilsförändringar effektiv förebyggande behandling för diabetes
2006-04-07 | E-post kan användas för att stimulera till aktiviteter som ger hälsa
2006-03-04 | Ett nytt sätt att förbättra patient och befolkningens hälsa; läkare lär som de lever.
2005-12-31 | Det effektivaste sättet att går ner i vikt?
2005-05-21 | Risker i barndomen för fetma
2005-03-03 | Övervikt kan börja vid snabbköpet
2004-08-29 | Kolhydrater och bantning; en kort översikt
2004-07-18 | Är skräpmat ansvarigt för fetmaepidemin?
2004-07-18 | Bör man förbjuda läsk och godisförsäljning i skolor?