hem > Kliniska nyheter
Källa:
Justin Konje et al. BMJ 2008;337:a2332Datum: 2008-11-09
Kan kaffe under graviditet påverka tillväxten hos det ofödda barnet?
Kaffedrickande någon gång under graviditet har samband med ökad risk för låg födelsevikt enligt en nyligen publicerad artikel i British Medical Journal. Men kommentatorer till studien tycker att det finns för lite data för att rekommendera gravida kvinnor att helt sluta dricka kaffe.
Justin Konje och medarbetare vid University of Leicester och University of Leeds analyserade sambandet mellan kaffedrickande under graviditet, metabolism av kaffe och födelsevikt.
Forskarna rekryterade sammanlagt 2645 kvinnor, 30 år gamla, med låg risk under graviditet mellan 8-12e graviditetsveckan.
Man använde ett frågeformulär om kaffeintag från alla möjliga källor (te, coca-cola, choklad, vissa läkemedel) under två tillfällen, innan graviditet och under graviditet. Salivprov togs för att analysera kaffe metabolismen.
Medelintaget av kaffe under graviditet var 159mg/dag, lägre än vad som rekommenderas, 300 mg/dag. 62 % av kaffeintaget kom från te, 14 % från kaffe, 12 % från coca-cola, 8 % från choklad och 2 % från läskedrycker.
Majoriteten av bebisar vägde i medeltal vid födelse lika mycket som medelvikten av nyfödda bebisar i Storbritannien, 3450 gram, 4 % föddes prematur, 0,3 % dödföddes, och i 0,7 % inträffade missfall. Detta visade att kvinnorna i studien hade låg risk.
Men forskarna fann dosrespons relation mellan ökat kaffeintag och ökad risk för minskad tillväxt hos bebisarna (FGR, Fetal Growth Restriction).
Jämfört med gravida kvinnor som drack mindre än 100 mg/dag (en kopp kaffe eller mindre) så ökade risken med 20 % för intag av 100-199 mg/dag, 50 % för 200-299 mg/dag och 40 % för över 300 mg/dag.
Det fanns inget intag av kaffeintag där den ökade risken för FGR avstannade under graviditeten.
Högre kaffeintag än 100mg/dag hade samband med 34-59 gram reduktion av födelsevikt under den första trimestern, 24-74 gram under den andra och 66-89 gram under den tredje.
Reduktionen av födelsevikten infann sig under hela graviditeten över 200mg/dag. Man fann också ett starkare samband mellan kaffe och FGR hos kvinnor som hade snabbare metabolism av kaffe.
Forskarna skriver att 60-70 grams viktminskning kan verka lite när medelvikten för nyfödda är över tre kilo. Men denna viktreduktion vara spela större roll för en baby som är redan liten och har högre risk.
Gravida kvinnor bör göra allt i sin makt för att minska sitt kaffeintag före och undergraviditet, skriver forskarna. De brittiska myndigheterna har efter denna studie minskat sina rekommendationer av dagligt kaffeintag från 300 till 200 mg/dag.
Kritik mot studien
Men
Professor Jørn Olsen och Bodil Hammer Bech, håller inte med.
Olsen och Hammer Bech skriver den nuvarande studien stödjer andra data att koffein är en toxisk substans för foster.
Kaffe går lätt över till fostret från mamman och kan i stora doser skada fostret, skriver Olsen och Hammer Bech samtidigt som man varnar för att det finns faktorer som forskarna inte tagit med i studien.
Kaffe och tedrickande korrelerar med andra livsstilsfaktorer som rökning, arbetsbörda, och kanske även kost. Endast en av studierna har använt sig av en randomiserad design och den studien fann inget samband mellan reduktion i födelsevikt och kvinnor som regelbundet drack kaffe jämfört med kvinnor som drack kaffe utan koffein. Endast rökning kom ut som viktig riskfaktor.
Studien ovan stratifierade tyvärr inte sina resultat efter rökningsvanor eller kotinin koncentration.
Metabolism av kaffe sker främst av två enzymer i levern och individer kan indelas i de som har snabb metabolism eller långsam metabolism. I observationsstudier så kommer foster hos kvinnor med långsam metabolism att utsättas för mer koffein än foster hos kvinnor med snabb metabolism om de dricker samma dos.
För att lösa detta problem krävs longitudinella urval av biomarkörer för hur mycket kaffe som man exponeras för. Men sådana data har ännu inte samlats för gravida kvinnor.
Man kritiserar även studien ovan för att mätningar av hur mycket kaffe som de gravida kvinnorna rapporterade är inte tillförlitliga. Men kvinnorna utsattes i alla fall för tester som visar att de som har hög metabolism har högre risk än de som har låg metabolism för samma mängd kaffe. Detta indikerar att det är en annan substans än koffein som skadar, ett faktum som kan ha påverkat resultaten ovan. Som ett exempel nämns att stress, sömnmönster eller andra substanser som använder sig av samma enzymsystem som metaboliserar kaffe kan störa de uppnådda jämförande resultaten. Långsamma metaboliserare med högt kaffeintag kan då inte jämföras med snabba metaboliserare eftersom detta kan påverka studiens slutsatser, skriver Olsen och Hammer Bech.
Olsen och Hammer Bech stöder inte Justin Konje och medarbetares rekommendation att samhället ska göra allt i sin makt för att stoppa gravida kvinnor från att dricka kaffe pga risker för fostrets tillväxt. Man pekar på att det inte finns tillräckligt med data för en sådan rekommendation och att sådana råd kan i onödan skrämma upp kvinnor som druckit kaffe under deras graviditeter.
Man skriver att man kan ge gravida kvinnor råd att minska sitt kaffeintag under graviditet men att man inte på samma gång ska ersätta kaffe med alkohol eller med läskedrycker som är fulla av socker.
©2008-11-09 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2008/11/09/Kan-kaffe-under-graviditet-paverka-tillvaxten-hos-det.html
Relaterade:
2008-04-27 | Supfestande under tidig graviditet
2008-04-27 | Fostervattensprov under andra trimestern är säkrare än vad vi har trott
2006-05-30 | Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor
2006-03-10 | Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt
2005-09-13 | Alkohol för hälsans skull - förr
1998-09-11 | Ultraljud under graviditet kan medföra psykologisk stress
1998-08-24 | Kvinnor som röker under graviditet överför cancer-framkallande substanser till sina bebisar
1998-06-12 | Gravida mammor som röker skadar allvarligt sina foster