hem > Kliniska nyheter
Källa: NEJM
Datum: 1999-01-25
Stor studie finner att fibrer inte förebygger tjocktarmscancer
Ända sedan den brittiske kirurgen Dennis Burkitt för ca 30 år sedan föreslog att intag av en diet rik på fibrer skulle skydda mot cancer i tjocktarmen har budskapet förts ut till miljoner människor som försökt äta mycket fibrer. Nu presenterar forskare nya data som motsäger Burkitts budskap, åtminstone den del som gäller för tjocktarmscancer.
En forskargrupp från Harvard University och Brigham and Women's Hospital i Boston har följt kostvanor hos 88 000 sköterskor under 16 år och funnit att kvinnor som åt en diet rik på fibrer inte hade mindre polyper eller tjocktarmscancer än kvinnor som åt en diet fattig på fibrer.
Resultaten var oberoende av fibertyp eller diet, av rökning, av om kvinnorna åt en fettrik köttbit eller tofu, av om de tränade eller och tittade på TV.
Forskningsresultaten har sina begränsningar eftersom män kan ha en annan respons till kostfibrer än kvinnor.
-Medan vi inte kan bekräfta att fibrer förebygger cancer i tjocktarmen så är fibrer ändå bra eftersom det kan skydda mot hjärt-kärlsjukdomar, skriver Charles Fuchs, onkolog vid Brigham and Women's.. Fibrer har tidigare visats kunna förbygga andra cancerformer (munhåla, struphuvud, magstrupe och magsäck).
Kritiker menar att studien kan ha flera felkällor t.ex. så är det svårt att lita på att alla deltagare verkligen i detalj kände till vad de åt dag för dag. Andra faktorer , som t. ex. socker , som tidigare visats ha ett samband med cancer i tjocktarmen, kan också ha inverkat på resultaten.
-Detta är en undersökning med en stark design. Men det är inte allra sista ordet i ämnet, skriver Arthur Schatzkin, senior forskare vid the nutritional epidemiology branch i National Cancer Institute. Det är möjligt att det finns en sant samband mellan intag av fiber och tjocktarmscancer, men vi har idag för grova epidemiologiska verktyg för att kunna se sambandet, skriver Schatzkin.
Referens:Fuchs, C.S. et al. N Engl J Med 1999;340:169-76
Klicka på länken ovan för mer information.
©1999-01-25 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1999/01/25/Stor_studie_finner_att_fibrer_inte_forebygger_tjo.html